HADIAH PERCUMA | DISKAUN 30% | PENGHANTARAN PERCUMA

"Sukar untuk membuat jenama beg bebas kami sendiri di China, tetapi saya mempunyai impian untuk menjadikan Aomos sebagai jenama tersuai mewah nombor satu di China. Pada 26 Januari, Zhou Xiangju, naib presiden Dewan Usahawan Wanita Dongguan, pengarah Dongguan Shunqi Handbag Industry Co., pengasas dan pengurus besar Jeli aomos jenama beg wanita, kepada China Economic Weekly - Economy.com.


Kali pertama dia membuat jenama pada tahun 2003, ia mengalami masalah kerana kedudukan pasaran yang salah. 2013, dia memulakan jenama itu semula, dan selepas dua tahun bekerja keras, pada 2015, jenama Zhou Xiangju sendiri telah diiktiraf oleh pasaran.

 

Mengasaskan jenama tersuai mewah Aomos


Dari 2013 hingga 2014, ia masih boleh membuat sedikit wang dalam industri beg, tetapi Zhou Xiangju berkata dia kehilangan wang, yang lain tidak percaya; 2015, apabila industri jatuh ke bawah, Zhou Xiangju berkata dia membuat wang, yang lain masih tidak percaya. Ini juga merupakan strategi Zhou Xiangju untuk tidak mengambil jalan biasa.

Dalam tahun-tahun kebelakangan ini, Dongguan dan juga industri pembuatan negara menghadapi kesakitan transformasi. Sebagai "kilang dunia", perusahaan Dongguan menghadapi situasi yang lebih sukar, malah terdapat gelombang penutupan kilang. Dalam rombakan besar ini, keupayaan kelangsungan hidup setiap perusahaan diuji. Zhou Xiangju berjalan di atas ais nipis dalam persekitaran sedemikian dan sentiasa mencari jalan keluar yang baharu.



Pada tahun 1995, Dongguan City Shunqi Handbag Industry Co Ltd (di sini selepas dirujuk sebagai: Syarikat Shunqi) telah ditubuhkan di Kampung Xitou, Bandar Houjie, Bandar Dongguan. Seperti kebanyakan perusahaan di Dongguan, Shunqi telah melakukan pengeluaran OEM sejak penubuhannya. Walau bagaimanapun, apabila kos pengeluaran semakin tinggi dan lebih tinggi, keuntungan syarikat terus merosot, walaupun mengalami kerugian.

Dari 2013 dan seterusnya, Zhou Xiangju mula menerajui transformasi penuh syarikat daripada OEM kepada penjenamaan, dan daripada PU dan PVC kepada kulit, "Dua tahun transformasi adalah sangat mencabar, dengan banyak pelaburan".


Malah, pada tahun 2003, Zhou Xiangju cuba membuat beg riadah berjenama, tetapi gagal kerana kedudukan pasaran yang tidak tepat. 2013, apabila dia keluar semula, dia memutuskan untuk mengambil laluan fesyen dan buatan tersuai mewah. "Sukar untuk membuat beg murah di China, dan jahitan mewah mungkin hanya menghadapi sekumpulan khusus orang, tetapi terdapat lebih banyak ruang untuk pembangunan", Zhou Xiangju melihat pasaran dan memutuskan untuk melabur dalam transformasi.

Pada tahun 2014, syarikat memulakan perubahan pengurusan dalaman, memperdalam reformasi institusi, memberi tumpuan kepada pengurusan proses, memudahkan struktur kakitangan dan mengukuhkan penilaian prestasi yang adil dan rasional. Malah, kebajikan di Shunqi jauh lebih baik berbanding kilang lain. Setiap pekerja diberi elaun sebanyak RMB 800 untuk masuk ke kilang, makan dan penginapan disertakan, asrama bengkel berhawa dingin, ada dua perjalanan setahun dan bonus akhir tahun untuk setahun penuh bekerja. Untuk Tahun Baru, syarikat akan menempah tiket kereta api untuk pekerja dan menghantar kereta untuk membawa mereka ke stesen kereta api. Di samping itu, syarikat telah membeli keselamatan sosial dan insurans kemalangan untuk setiap pekerja. Encik Li, seorang pekerja veteran syarikat itu, memberitahu China Economic Weekly-Economic.com bahawa Zhou Xiangju melayan pekerjanya seperti ahli keluarga, dan akan menjemput keluarganya untuk makan malam, dan dia menganggap Shunqi sebagai rumah kedua.



"Peralihan ini sangat menyakitkan," kata Zhou Xiangju kepada, kerana lebih banyak untuk melakukan sekeping produk jenama, ditambah dengan rangkaian penuh produk kulit, kakitangan seketika sukar untuk menyesuaikan diri, penurunan kecekapan, "35 orang terdiri daripada corak profesional pasukan jabatan reka bentuk untuk melakukan pembangunan jenama, pelaburan tahunan sebanyak 6 juta." Ini juga menjelaskan mengapa pada 2013, 2014 setara dalam keuntungan dan Shun Qi dalam kehilangan sebab.

Apabila bercakap tentang penjenamaan, kedudukan Zhou Xiangju adalah jelas. Jeli aomos, jenama beg wanita bergaya yang dilancarkan oleh Shunqi bersempena dengan syarikat reka bentuk British tempatan Texmodel Ltd. Dengan pengiktirafan pengguna terhadap jenama Jeli aomos, Shun Qi telah mencapai kejayaan baharu dalam pembangunannya, menjadikan kapasiti pendapatannya sebagai keuntungan. Kini, Zhou Xiangju bersedia untuk melancarkan jenama Aomos yang dipesan lebih dahulu dalam usaha untuk mengikis satu lagi cara hidup baharu.



"Mengapa kita di China tidak boleh mempunyai beberapa jenama untuk menggantikan barangan asing yang dicari oleh orang Cina?" Dengan matlamat sedemikian dalam fikiran, Zhou Xiangju telah menyasarkan penontonnya kepada orang ramai yang mewah, "Matlamat saya bukan untuk membuka kedai, tetapi untuk pergi ke kelab mewah yang dipesan lebih dahulu." Pertimbangan pasarannya untuk penyesuaian mewah Shun Qi ialah, pertama, menghantar diri mereka sendiri, kedua, menghantar rakan dan saudara mara, dan ketiga, dengan bantuan perusahaan, kelab mewah, swasta dan platform lain untuk menyediakan proprietari mewah. perkhidmatan produk penyesuaian.

"Tunggangi kelab mewah, jualan pakej platform salun kecantikan mewah, di sini pada asalnya kumpulan pengguna mewah, penggunaan jenama mewah, mereka mempunyai pendapat mereka sendiri tentang perkara mewah dan agak mudah diterima." Zhou Xiangju percaya bahawa membuka kedai mewah dengan sendirinya bukan sahaja sukar dari segi kewangan tetapi juga sukar untuk mewujudkan pangkalan pengguna, dan sebagai tambahan kepada kelab mewah, dia juga mengemukakan konsep "selagi perniagaan boleh bekerjasama dengan saya". "Sebagai contoh, perusahaan, individu persendirian, kelab mewah, berapa banyak pengguna menghabiskan setahun, institusi ini boleh menghantar beg buaya kepadanya, dan hotel terus dengan kerjasama kami, harga kilang leather bags juga jauh lebih rendah."

Laluan keusahawanan dengan beberapa liku


Pada November 2015, Zhou Xiangju, berpakaian cantik, memenangi Anugerah Perangai Terbaik di MRS.GLOBE China Grand Final ke-19, dan dia juga merupakan pemenang Dongguan. Walau bagaimanapun, ia adalah seorang usahawan wanita yang begitu indah di atas pentas, tetapi di sebalik tabir, hidupnya penuh dengan liku-liku dan sangat sukar.

"Ia terlalu sukar, ia terlalu sukar" mungkin itulah pengalaman hidup Zhou Xiangju ketika dia masih sangat muda. Dilahirkan di Liu'an, Wilayah Anhui, dia terpaksa menjaga adik lelaki dan ibunya yang tidak dapat menjaga dirinya. Berusia 19 tahun, ketika rakan sebayanya menikmati keindahan masa muda, Zhou Xiangju sudah menjalankan perniagaan runcit dan borong di jalanan dan mula belajar cara berniaga. Jiran-jirannya dapat menghargai bahawa bukan mudah baginya untuk mendapatkan wang dan akan membantunya menguruskan kedai apabila dia tiada di sana. Pengalaman ini juga meletakkan asas untuk perniagaan masa depannya.



Pada tahun 1995, pada usia 22 tahun, Zhou Xiangju dan suaminya mengambil dana yang tidak seberapa untuk perkahwinan dengan Guangdong dan membuka kilang pertama mereka, yang merupakan pendahulu Dongguan Shunqi Handbag Industry Co. Ketika membuat persiapan, wang yang dianggarkan telah dibelanjakan, kilang itu. belum dimulakan, malah tempat makan pun belum ada. Para pemegang saham yang menjaga logistik di kilang, setiap malam untuk pergi untuk bercakap dengan peniaga sayur-sayuran, kejayaan kredit, keesokan harinya untuk mempunyai nasi untuk kakitangan untuk membuka makanan.

Selepas dua tahun menetap pada tahun 1995 dan 1996, perniagaan itu beransur-ansur berkembang pada tahun 1997. Zhou Xiangju bekerja lebih masa dengan kakitangannya, siang dan malam. "Kami semua bekerja lebih masa selama tiga hari tiga malam, saya tidak berselera untuk makan, masukkan sos cili ke dalam bengkel dan makan dengan air masak," pada masa itulah Zhou Xiangju memutuskan pita suaranya. Apa yang memeranjatkan ialah Zhou Xiangju ketika itu sedang hamil dan tidak makan sesuap makanan selama tiga hari dan malam, "Saya tidak dapat menahannya, saya perlu tabah dalam keadaan itu." Dia gembira kerana walaupun kanak-kanak di dalam perutnya juga menderita sepanjang perjalanan, tetapi kini tumbuh bukan sahaja sihat, tetapi juga pintar dan kacak. "Keluarga kini sangat harmoni dan bahagia, Tuhan telah menyayangi saya."

 

 

Pada pendapat suami Zhou Xiangju, perkara yang paling dia kagumi ialah keberanian dan kegigihan Zhou Xiangju. Pada tahun 2002, syarikat itu menerima tempahan besar daripada pelanggan di Taiwan, pelanggan terbesar dan tunggal pada masa itu. Tetapi pada saat-saat akhir pelanggan itu melarikan diri kerana kejatuhan syarikat, dan syarikat Zhou Xiangju dengan itu berhutang lebih daripada 3 juta RMB. "Pada masa itu, saya fikir syarikat itu tidak akan bertahan dan mahu mengisytiharkan muflis, tetapi dia masih bertahan di bengkel dan tidak mahu berputus asa."

Pada 2011, suami Zhou Xiangju menyertai Kelab Lions dan menyertai barisan membantu orang ramai. Bersama suaminya, Zhou Xiangju pergi ke Guizhou untuk melawat kanak-kanak miskin di pergunungan. Dia amat menghargai bahawa masih ramai orang yang memerlukan bantuan dalam masyarakat ini, "Saya pulang dan memberitahu anak-anak saya bahawa saya bukan ibu awak lagi, kerana masih ramai anak tanpa ibu." Kini, untuk setiap beg yang dijual oleh Shun Qi, tidak kira yang mewah kelas rendah, 2 yuan akan diambil sebagai wang cinta.



Apabila syarikat itu beransur-ansur memasuki tempoh pembangunan yang stabil, tubuh Zhou Xiangju mengalami banyak masalah. Sejak 2007, Zhou Xiangju terpaksa makan ubat hampir setiap hari. Ternyata dia mempunyai tumor di leher, payudara, buah pinggang dan rahimnya, "Sekarang, saya perlu menjalani terapi fizikal setiap pagi." Keluarganya menasihatinya supaya tidak bekerja keras dalam kerjayanya, walaupun dia menghentikan semua perniagaannya, dia akan mempunyai wang yang cukup untuk dibelanjakan.

Bagaimanapun, berdiri di tingkat atas setiap hari dan melihat beribu-ribu orang datang bekerja, dia merasakan perniagaan itu bukan lagi miliknya semata-mata, tetapi bergantung kepada beribu-ribu pekerja, dan dia merasakan bahawa dia tidak boleh melepaskan perniagaan itu tidak kira apa pun. . “Berniaga sedikit sebanyak, ia bukan sekadar untuk menyara hidup keluarga sendiri, tetapi juga untuk memikul tanggungjawab sosial, perniagaan adalah jalan yang tidak boleh berhenti.”

"Impian saya adalah untuk menjadi jenama pertama rakyat Cina." Semasa temu bual, Zhou Xiangju mengulangi frasa ini beberapa kali. Dia berkata dia masih akan berkeras untuk melakukan jenamanya sendiri dan menyasarkan untuk menjadi perusahaan seratus tahun.

Tinggalkan komen

Sila ambil perhatian, komen mesti diluluskan sebelum ia diterbitkan